Een tijdje terug had ik een gesprek met een collega uit het onderwijs over leerlingen die soms iets anders doen dan van hen wordt gevraagd. En ja, zo gaat dat soms: waarom zou je als leerling niet even proberen of je ermee wegkomt?
Ik moest denken aan een ontdekking die ik deed tijdens onze verbouwing. Toen ik het behang van de muur haalde, vond ik tot mijn verrassing een stopcontact dat achter het behang verborgen zat. Het werd niet gebruikt en leek overbodig, maar kan eigenlijk nog van pas komen. Misschien moet het verplaatst worden, maar dat is geen probleem.
Zo werkt het ook vaak in het onderwijs: je moet een laagje dieper kijken. Waar komt bepaald gedrag vandaan, en waarom reageren leerlingen op een bepaalde manier? Hoe reageer ik zelf als leerkracht, en is dat op dit moment helpend?
Ook in organisatiestructuren kom je dit tegen. Zaken zijn in aanleg wel aanwezig, maar komen niet altijd tot uiting. Zet ze in! Misschien moet je ze naderhand iets aanpassen, net als bij het stopcontact, maar dan worden ze tenminste gebruikt en zijn ze van nut.
Dit vraagt om reflectie, niet alleen van de leerling of de organisatie, maar ook van jezelf. Waar komt dit vandaan? Hoe pak ik het aan? En wat moet ik nu anders doen om samen verder te komen?
Ik denk graag met je mee op een positieve en praktische manier. Hierdoor word jij, of je organisatie, sterker en krachtiger en blijf je met plezier in je werk staan.